• Admin

DANNY ON VAKAVOITUNUT ELÄMÄN JA KUOLEMAN KYSYMYSTEN ÄÄRELLE - ONKO NÄIN MYÖS ILKKA LIPSASEN KANSSA

Päivitetty: 17. marrask. 2021

VOIT KATSOA OHJELMAN MYÖS HETI TÄSTÄ:

"Levylle jää ääni vaikka maallinen muoto häviää..."

Veli-Antti Savolainen, 73, kohtaa Ilkka Johannes Lipsasen, 79, elämän ja kuoleman kysymysten äärellä.


ALFATV KESKIVIIKKONA KLO 20.30

UUSINNAT TORSTAINA KO 17.00 JA 24,00



Uudelta levyltä kuuluu vakaa, toisenlainen laulaja.

KELLARI: Mitä lähemmäksi tulee sadonkorjuu sitä enemmän uskoni horjuu mikä oli totta on nyt epävarmaa…mikään ei ole mustavalkoista…


ISÄSUHTEET: NIINKUIN MERIMIEHET TÄHTIÄÄN POJAT RAKASTAVAT ISIÄÄN - EHKÄ OLEN JO KANTANUT ANTEEKSI, EHKÄ OLEN JO KANTANUT TARPEEKSI, VIHA VUOSINA VAIMENEE…

.ONKO TAIVAS OLEMASSA Ilkka Johannes?


79-vuotias eläkeläistyöläinen Ilkka Johannes Lipsanen kiittää geeniperimäänsä siitä, että hän onnistunut ylläpitämään jo 57 vuotta kaikkien tuntemaa tavaramerkkiä, brandia joka tunnetaan nimellä DANNY.


Siihen kuuluu taitava tarina, jossa on ripaus seikkalijageeniä Algot Niskalta joka oli viinan salakuljettaja ja liikemiestaitoripaus isoisältä kauppaneuvos August Lipsaselta, joka oli aikanaan Suomen suurin tukkukauppias. Äidin puolelta saatiin musiikkigeenit yksi setä oli Oopperan kapellimestari ja toinen toi operettisankarigeeniä.

Ripaus rikkautta, rakkautta, ankeaa lapsuutta, kohuttuja ihmisuhteita sekä kauniit naiset täydentävät yleisön lemmenjuoman

Danny laulaa, Danny muuttuu, Danny skrivaa Suomen parhaat showt, Danny tukee ja luo toisia tähtiä, Danny flirttaa ja on aina ystävällinen.

Päätin kysellä munaskuita myöden:
Kuka on Ilkka Johannes Lipsanen, kuka tämä leijonan mieli Daniel: Danny?

Levylle jää ääni vaikkamaallinen muoto häviää...





MUMMU JA VAARI OLIVAT ROCK

Nykyiset 70-85-vuotiaat ovat nuorisokulttuurin keksijät ja ensimmäiset toteuttajat.


Rock´nroll alkoi kehittyä omaksi tyylisuunnakseen Yhdysvalloissa 1950-luvun alussa, kun amerikkalainen valkoinen country-iskelmä, jazz, blues, gospel ja rhythm & blues sekä vauhdikas boogie-woogie-pianomusiikki alkoivat sekoittua toisiinsa.


Ne olivat afrikkalaisperäistä Amerikkaan siirtynyttä mustien musiikkia, johon sekoittui myös eurooppalaisia musiikkivirtauksia.

Amerikkalainen iskelmä kumpusi maan varietee- sekä show-musiikista. Blues kehittyi hengellisestä gospelista ja rhythm & blues oli bluesin riemukkaampi ja rytmikkäämpi muunnos. R & B:n osuus rock & rollin kehittymiselle oli keskeinen. Rock & roll olikin sen suorasanaisempi, seksuaalisempi, iloisempi ja yksinkertaisempi muunnos.

Sitten tietysti amerikkalainen bisnesvainu heräsi; nuoruus keksittiin 1950-luvun Yhdysvalloissa alkaneena ja suurten ikäluokkien kulutustulevaisuuden ilmiönä. Muutos on raju; kun aiemmin isot lapset oli kategorisoitu pikkuaikuisiksi ja jo vähän vartuttuaan siirretty suoraan kovaankin työelämään niin toisen maailmansodan ajan lasten nälkä uuteen ja babybuumi sekä pidentynyt opiskeluaika synnyttivät kokonaan uuden uuden elämän vaiheen synkkien aikojen hellittäessä.

Uuden nuorisokultuurin tunnuksia oli selkeä erottautuminen aikuisten tyylistä: ulkonäkö, muotimaku, puhuttu kieli. Tapahtui nuorisomusiikin synty – musiikkityylit toivat mukanaan heimouttavan pukeutumis-ja käytöstyylin: rock’n&roll, farkut ja nahkatakit.Tämä oli isille ja äideille kauhistus pian jo pelättiin nuorison ajautuvan siveettömyyteen ja rappioon.


Uusi tyyli levisi Suomessa suurissa kaupungeissa, ennen muuta Helsingissä. Elokuussa 1956 Linnanmäellä esiintyi amerikkalainen musta lauluyhtye Deep River Boys- suomalaiset kuulivat ensimmäisen kerran elävää rock & rollia, muun muassa Bill Haleyn myös tunnetuksi tekemän "Rock Around The Clock".

Sitten Haleyn rokkileffa otettiin elokuvateatteri Edison ohjelmaan 28.9.1956. Siitä tuli suuri menestys. Elokuussa 1956 lehdistö kiinnostui myös Lontoon rock & puhjenneista roll-mellakoista. Pian mediassa alkoi ilmestyi artikkeleita uudesta nuorisoa villitsevästä musiikista vaikka ilmiö ei saavuttanutkaan samaa voimaa kuin jenkeissä ja Britanniassa.

Kiistatta 1950-luvun jälkipuolisko ja 1960-luku olivat länsimaissa kuitenkin ”nuorisomusiikin” ja siihen liittyvän fanikulttuurin läpimurron alku.

Sen ajan suomalaisen median ja kulttuuri-ilmapiirin luomat puitteet olleet nuorisokulttuurin kehitykselle kovinkaan suotuisia. Suomi oli länsimaihin verrattuna äänilevykaupan takametsä,


Silloisen Yleisradion väestöä suojeleva, kansanvalistus-henkinen ohjelmistopolitiikka piti kevyen musiikin radiosoiton poissa eetteristä. Tässä kontekstissa nuorisomusiikin eri tyylien voimakas nousu ja laajamittaisten fandomien, fanikulttuurin rakentuminen näyttivät varsin epätodennäköisiltä kehityssuunnilta.

Kyse ei kuitenkaan ollut vain musiikistavaan myös muodista, aatteista, soundeista, musiikkiteknologiasta, sähkökitara ja kovaääniset ja myös kirjallisuudesta.

JD Salingerin ”Sieppari ruispellossa” on monia nuorisopolvia puhuttanut kertomus murrosikäisen Holden Caulfieldin nuoruuden ahdistuksesta. Alunperin vuonna 1951 alun perin julkaistu kirja kertoo. Murrosikäisestä Holdenista, joka lopettaa koulun, lähtee enempää harkitsematta sisäoppilaitoksesta kotikaupunkiinsa New Yorkiin viivytelläkseen sen sykkeessä muutaman päivän ennen kodin ja vanhempiensa kohtaamista. Kirja kertoo siis vain parin kolmen päivän sattumuksista.


Kirjan ajattomuus on sen rohkeudessa ja rajussa tabujen rikkomisessa. Sen seuraauksena alkoi myös uuden asenteen näkyminen James Deanin elokuvaa Nuorta kapinallista ja tietenkin Elviksen ja kumppaneiden luoman nuorisomusiikin ja –kulttuurin syntyä myöden.


Holdenin elämäntapa synnyttäisi nykyajankin 17-vuotiaissakin säpinää, on murrosiän kuvauksena yllättävän ajaton.

Nuorison käytös, ulkonäkö, tanssityylit saivat vanhemmat takajaloilleen. Ensireaktio oli1950-luvunlättähsttukeskustelu jossamuotivaiutteet oli saatu Ruotsista jazz-swing diggareilta.Engalantillaiset teddyjannut olivat seuraavia vaikuttajia. Lättähatut eivät siis olleet vielä rokkinuoria tikoissa housissa ja pojat lättälierihattu päässään, giltsit sifonkihuiveissaan ja tiukoissa jumppereissaan.


BACK TO THE SIXTIES


Nuorison läpimurto tapahtui Suomessa vasta 1960-luvulla-Ensin tulivat Lasse Liemola ja Pirkko Mannola; ensimmäiset nuorisotähdet uuden ajan ja elokuvalakon siivittäminä. Tästä ajasta; 60-luvusta kertoo seikkaperäiesti Markku Veijalainen uudessa kirjassaan ”Back to the Sixties”, todistaen miten iso vaikutus sen ajan musiikilla on ollut ja on kokonaisen sukupolven piirissä.


Nuorisokulttuurin vahventuminen 60-luvulla:

Kaikkien aikojen ilmiö oli the Beatles ja Rolling Stones brittibändit - beatlemania 60-luvulla Pian musiikki oli myös tärkeä yhteiskunnallisen vaikuttamisen väline; rauhanlaulut, protestilaulut ja valtaapitävien arvosteleminen…

Rockin rinnalle syntyi myös Popmusiikki eli pop, joka kehittyi 1950-luvun puolivälissä pehmeämpänä vaihtoehtona rockmusiikille. Pop tehtiin erityisesti nuorisolle, yleensä yksinkertaisten rakkauslaulujen muodossa. Popmusiikki on omaksunut vaikutteita muiden populaarimusiikin tyylien, kuten rockin, kehityksestä ja ottanut käyttöön niiden tapaan myös uusimmat teknologiset innovaatiot ja soundit.


Aluksi pop oli melkoista lällärikamaa 1vuosikymenen vaihteessa päivän sana oli kiltti ja reipas highschool pop eli teini-iskelmä, jonka suurimpia tähtiä olivat Ricky Nelson, Paul Anka, Pat Boone ja Cliff Richard. Tätä seurasi twist-


1963

  • Yleisradion vastaus merirosvoasemien popvirralle on kevyen musiikin uusi ohjelma.

  • Soundsin rautalankaversio ”Emmasta” ilmestyy.

  • Ensimmäinen suuri vientimenestys: Rauno Lehtinen säveltää ”Letkiksen”, joka nousee paria vuotta myöhemmin maailmanhitiksi.

  • Samaan aikaan landella on tangokuume kiihkeimmillään.

  • Ensimmäiset folk-ryhmät perustetaan.

1964

  • Beatlemania on huipussaan.

  • Danny&the Islanders aloittaa

1965

  • Irwin Goodmanin toinen single ”Työmiehen lauantai” joutuu alkoholiviittausten vuoksi Yleisradion soittokieltoon.

  • Muualla tuntematon brittiyhtye The Renegades villitsee Cadillacillaan Suomen nuorisoa

1966

  • Protestilaulut nousevat muoti-ilmiöksi.

  • Danny aloittaa spektaakkelimaiset kesäkiertueensa.

  • Pori Jazz aloittaa.

  • M.A. Numminen laulaa sukupuolivalistusoppaiden tekstejä ja herättää pahennusta Jyväskylän Kesässä.

  • Vaihtoehtomusiikkia julkaiseva Love Records perustetaan...

3 308 katselukertaa
Näyttökuva 2021-6-4 kello 19.36_edited.jpg

LIITY

KOLMAS ELÄMÄ  POSTITUSLISTALLE

TILAA UUTISKIRJE NIIN TIEDÄT kun uutta ilmestyy

KOLMAS  ELÄMÄ kirjan kansi
FACEBOOKISSA:
Näyttökuva 2021-2-11 kello 11.04.13.png
Näyttökuva 2020-10-5 kello 15.16.32.png
   Keskustele, kommentoi, debatoi, ota osaa!                             
Viimeisimmät